Saturday, December 19, 2009

Muhasabah Diri..

aku baru je beli Intrend Disember 09.. hmm.. bulan satu hari tu.. aku bating ngn my hubby supaya berenti smoking.. so kalo januri 2010 die boleh berenti.. aku akan bagi die 'saguhati' sebanyak RM5000.. but if sebaliknya.. die akan belikan ku NIKON D90.. wpun ku tak reti beramik gambar sesangat.. tp aku peduli ape.. mula2 bating ngn my hubbby.. aku yakin yg aku akan menang.. tetapi.. die mula menunjukkan kesungguhan utk berenti!!! hishh.. aku lak yg risau.. padahal aku patut menyokong kan?? hmmm.. tp rupa2nya.. angan2 jer.. lepas 2-3 bulan.. dah tak makan pun ubat aromaterapi tu.. tersidai je kat atas frinde kat dapur tu ha.. skrg ni aku sibuk jer usha2 kamera kat die.. heheheh.. tak sabar sungguh...

berbalik pda majalah intrend tu.. aku terbaca cite kat ms126.. pernahkah kamu memikirkan, apa yang telah kamu lakukan, serta apa yang terjadi akibat perkara-perkara yang kamu lakukan itu? kamu sendiri, pernahkah bermuasabah?

'aku sekarang lebih tenang, sudah tidak marah2.. pasrah dan terima sahaja apa yang berlaku. buat apa menyalahkan takdir? mungkin aku jadi begini kerana aku mula merokok.. mungkin nikotin buat aku tenang, sudah tidak baran, dan marah2.. hisaplah diri kamu sebelum kamu dihissapkan..'

apa yg telah aku lakukan utk menyokong hubby aku berenti hisap rokok?- aku selalu memperlekehkan usaha die jer.. wife jenis ape aku ni??? sebaliknya aku selalu mendesak shiddin berenti isap rokok sebb aku geram.. aku xleh nak beli majalah.. bley ke mcm tu..??? aku marah die hisap rokok, sebab nak suh die jaga aidil.. sepatutnya, aku memberi galakan.. bukan sindiran, bukan dengan desakan.. aku cuma nak menang.. dan dapat NIKON D90.. ade ke patut???
sangat tak patut kan?????

sekarang masa utk muhasabah diri.. agar aku mempunyai hidup yang lebih tenang dan bahagia.... semoga Allah menerima taubatku..

wahai Tuhan ku tak layak ke syurgaMU
namun tak pula aku sanggup ke nerakaMU
ampunkan dosa ku terima lah taubatku
sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar
dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai
dengan rahmatMU apmpunkan akuoh Tuhanku
wahai Tuhan selamatkan kami ini
dari segala kejahatan dan kecelakaan
kami takut kami harap kepadaMU
suburkan la cinta kami kepadaMU
akulah hamba yang mengharap belas dari MU..

No comments: